De gemeente Waalre vindt verkeer belangrijk voor haar inwoners en bezoekers. De gemeente moet veilig, bereikbaar en leefbaar zijn, ook in de toekomst. Daarom werkt de gemeente aan een nieuw mobiliteitsplan. In opdracht van gemeente Waalre heeft het onderzoeksbureau Research 2Evolve een onderzoek uitgevoerd onder de leden van het inwonerspanel om te weten te komen wat inwoners hierbij belangrijk vinden. Niet-panelleden hebben tevens de mogelijkheid gekregen om via de open link de vragenlijst online in te vullen. Verkeer is belangrijk voor onze inwoners en bezoekers.
Deelauto
De gemeente moet de deelauto stimuleren en faciliteren
De gemeente moet de deelauto niet stimuleren of faciliteren
Deeltweewielersysteem
De gemeente moet de deeltweewieler stimuleren
De gemeente moet de deeltweewieler niet stimuleren
Zero-emissiezones
De gemeente moet zero-emissie zones aanwijzen
De gemeente moet geen zero-emissie zones aanwijzen
Vraaggestuurd OV
De gemeente moet actief inzetten op vraaggestuurd OV, en dit verder uitbreiden ter aanvulling op het huidige OV-netwerk
De gemeente moet niet meer gaan inzetten op vraaggestuurd OV en alleen de verplichtte taken uitvoeren
Behouden OV-netwerk
De gemeente moet er alles aan doen om het huidige netwerk te behouden of verbeteren
De gemeente kan beter investeren in het vraaggestuurde OV of andere onderwerpen omdat het reguliere OV niet binnen hun invloedssfeer ligt
Functioneren OV-netwerk
Het huidige netwerk met de huidige frequentie van de bussen is voldoende
De gemeente moet lobbyen voor een hogere frequentie, meer haltes en/of andere routes buiten de gemeente
Mobiliteitshubs
De gemeente moet actief mobiliteitshubs ontwikkelen om een reis met duurzame vervoerswijzen aantrekkelijker te maken dan de eigen auto
De gemeente moet geen hubs ontwikkelen. Dit moet vooral aan de markt worden overgelaten en de burger organiseert zelf zijn reis
Het hoofdfietsnetwerk
Er ontbreken veel snelle, directe, comfortabele en veilige fietsroutes tussen belangrijke verbindingen
Tussen alle belangrijke verbindingen ligt een snelle, directe, comfortabele en veilige fietsroute
Werkgeversaanpak
De gemeente moet niet inzetten op fiets met de werkgeversaanpak
De gemeente moet inzetten op fiets met de werkgeversaanpak
Fietsstimulering
De gemeente moet niet inzetten op fietsstimulering
De gemeente moet veel inzetten op fietsstimulering
30 km/uur binnen de kom
Alle wegen binnen de bebouwde kom moeten 30 km/u zijn
Hogere snelheden dan 30 km/u binnen de bebouwde kom zijn ook toegestaan
Smart mobility
De gemeente moet niet inzetten op smart mobility
De gemeente moet inzetten op smart mobility
Koploper technologische ontwikkelingen
De gemeente moet koploper zijn met de uitrol van technologische ontwikkelingen die de verkeersveiligheid verbeteren
De gemeente moet volgend zijn met de uitrol van technologische ontwikkelingen die de verkeersveiligheid verbeteren
Aandacht voor verkeersveiligheid
De gemeente moet meer inzetten op veilige weginrichting
De gemeente moet meer inzetten op handhaving en voorlichting om het gedrag te verbeteren
Weginrichting
Sobere weginrichting
Ideale weginrichting
Parkeernormen
Parkeernormen in woonwijken omlaag
Parkeernormen in woonwijken omhoog
Parkeerregulering
Parkeerregulering moet overal worden opgeheven
Er moet meer parkeerregulering worden ingevoerd
Doorgaand zwaar verkeer
Doorgaand zwaar verkeer mag door de kernen rijden
Doorgaand zwaar verkeer mag niet door de kernen rijden
Verkeersveiligheidsmaatregelen en leefbaarheid
Maatregelen t.b.v. verkeersveiligheid mogen ten koste gaan van de leefbaarheid (geluid/trillingen)
Maatregelen t.b.v. verkeersveiligheid mogen niet ten koste gaan van de leefbaarheid (geluid/trillingen)
Sluipverkeer
Er moeten maatregelen worden genomen om sluipverkeer te voorkomen
Verkeer (ook sluipverkeer) moet overal kunnen rijden
Gemotoriseerd verkeer, groen en actieve mobiliteit
Minder gebruik door gemotoriseerd verkeer, meer ruimte voor actieve mobiliteit en groen
Meer gebruik door gemotoriseerd verkeer, minder ruimte voor actieve mobiliteit en groen
Voetpaden binnen de kom
Langs alle wegen binnen de kom moet een voetpad liggen
Een voetpad langs alle wegen binnen de kom is niet nodig
Wat doen we met de uitkomsten?
De resultaten van deze panel maken onderdeel uit van het Mobiliteitsplan. Het proces en de plannen staan op de website: https://www.waalre.nl/mobiliteitsplan