Campagneconcept

December 2023

Steeds meer Hilversummers willen hun huis energiezuinig en duurzaam maken. Omdat het best lastig kan zijn, helpt de gemeente Hilversum samen met partners inwoners bij het verduurzamen van hun huis. De gemeente én haar partners willen allemaal op dezelfde manier communiceren met een helder verhaal en een herkenbaar beeld. In dit onderzoek zijn mogelijke namen en beelden van de campagne getoond. Gemeente Hilversum hoort graag wat haar inwoners hiervan vinden. Niet-panelleden hebben tevens de mogelijkheid gekregen om via de open link de vragenlijst online in te vullen.

Uitvoering van het onderzoek

Steekproef Leden van inwonerspanel Hilversum
Methode Online/Open link
Uitnodiging Per mail
Veldwerkperiode 8 t/m 21 december 2023
Herinnering 2 keer

Alle reacties naar leeftijd

16 t/m 34 jaar 48 10%
35 t/m 49 jaar 187 23%
50 t/m 64 jaar 397 39%
65 jaar en ouder 402 26%
Totaal aantal reacties 1034

Slogans campagne

Opgewekt Hilversum

vindt de slogan ‘Opgewekt Hilversum’ (een beetje) aanspreken. 25%

van de respondenten vindt de slogan ‘Opgewekt Hilversum’ (een beetje) aanspreken.

vindt de slogan (helemaal) niet aanspreken. 74%

vindt de slogan (helemaal) niet aanspreken.

We helpen je

van de respondenten vindt deze slogan (een beetje) aanspreken. 75%

van de respondenten vindt deze slogan (een beetje) aanspreken.

vindt de slogan (helemaal) niet aanspreken. 25%

vindt de slogan (helemaal) niet aanspreken.

Welke van deze twee namen of slogans spreekt het meest aan:

van de respondenten heeft de voorkeur voor de slogan ‘Je huis verbeteren? Hilversum en jij! We helpen je.’. 64%

van de respondenten heeft de voorkeur voor de slogan ‘Je huis verbeteren? Hilversum en jij! We helpen je.’.

vindt optie 1 ‘Opgewekt Hilversum’ het meest aanspreken. 15%

vindt optie 1 ‘Opgewekt Hilversum’ het meest aanspreken.

Over optie 1 geven respondenten vooral het volgende aan:

Kort en krachtig

Positief

Niet duidelijk waar het voor bedoeld is (mentaal welzijn, kerk, festival?)

Symbolen onduidelijk (snor, vissen, veertjes?)

Over optie 2 geven respondenten vooral het volgende aan:

Duidelijk waarvoor het bedoeld is

Te lang

Niet krachtig

Afbeeldingen campagne

Aanspreken afbeeldingen

respondenten geeft aan dat deze beelden hen aanspreken. 69%

van de respondenten geeft aan dat deze beelden hen aanspreken.

vindt dit niet. 31%

vindt dit niet.

Reden wel/niet aanspreken

De respondenten die aangeven dat de beelden hen aanspreken, geven aan dat de beelden positief en vrolijk zijn en dat het duidelijk is waar het over gaat.

Respondenten die de beelden niet vinden aanspreken, geven aan dat ze de beelden te druk, rommelig en onduidelijk vinden.

Kleurgebruik campagne

Oranje boven

optie 1 (‘Oranje boven’ als hoofdkleur) dat dit kleurgebruik hen (een beetje) aanspreek 70%

van de respondenten spreekt dit kleurgebruik (een beetje) aan.

vindt het (helemaal) niet aanspreken. 27%

vindt het (helemaal) niet aanspreken.

Dudokblauw

optie 2 (‘Dudokblauw’ als hoofdkleur) dat dit kleurgebruik hen (een beetje) aanspreek 61%

van de respondenten spreekt dit kleurgebruik (een beetje) aan.

vindt het (helemaal) niet aanspreken. 36%

vindt het (helemaal) niet aanspreken.

Voorkeur kleurgebruik en toelichting

van de respondenten heeft de voorkeur voor het kleurgebruik met ‘Oranje boven’ als hoofdkleur 51%

van de respondenten heeft de voorkeur voor het kleurgebruik met ‘Oranje boven’ als hoofdkleur. Als toelichting geven respondenten dat ze de oranje kleur warm, duidelijk, positief en toegankelijk vinden.

vindt het kleurgebruik met ‘Dudokblauw’ als hoofdkleur (optie 2) het meest aanspreken. 41%

vindt het kleurgebruik met ‘Dudokblauw’ als hoofdkleur het meest aanspreken. Deze respondenten vinden het contrast van de witte letters op blauw beter leesbaar dan op het oranje. Ook vindt men het blauw een rustigere kleur en beter bij Hilversum passen.

Iconen

Iconen zijn duidelijk

van de respondenten vindt de iconen (een beetje) duidelijk. Respondenten vinden de iconen voor zich spreken en duidelijk. Men geeft aan de iconen met blauw duidelijker te vinden. De logo’s van de iconen isolatie en ventileren vindt men wat minder duidelijk. 65%

van de respondenten vindt de iconen (een beetje) duidelijk.

Respondenten vinden de iconen voor zich spreken en duidelijk. Men geeft aan de iconen met blauw duidelijker te vinden. De logo’s van de iconen isolatie en ventileren vindt men wat minder duidelijk.

Iconen zijn onduidelijk

van de respondenten vindt de iconen (een beetje) duidelijk. Respondenten vinden de iconen voor zich spreken en duidelijk. Men geeft aan de iconen met blauw duidelijker te vinden. De logo’s van de iconen isolatie en ventileren vindt men wat minder duidelijk. 34%

vindt ze (helemaal) niet duidelijk.

Respondenten geven aan wit op oranje niet duidelijk te vinden. Ook wordt aangegeven dat de gebruikte logo’s niet direct duidelijk en voor meerdere interpretaties vatbaar zijn.

Wat doen we met de uitkomsten?

De resultaten van deze vragenlijst gebruikt de gemeente Hilversum voor het verder ontwikkelen van de communicatiecampagne over de energietransitie.