Dienstverlening

Over het onderzoek

Gemeente Diemen wil graag weten hoe inwoners het contact met de gemeente ervaren en waar de dienstverlening nog verbeterd kan worden. In opdracht van gemeente Diemen heeft het onderzoeksbureau Research 2Evolve een onderzoek uitgevoerd onder de leden van het inwonerspanel om te weten te komen hoe inwoners de dienstverlening ervaren. Niet-panelleden hebben tevens de mogelijkheid gekregen om de vragenlijst online in te vullen.

Reacties (respons)

Het onderzoek is uitgevoerd van 17 januari mei tot en met 6 februari 2023. 334 panelleden zijn uitgenodigd. Uiteindelijk hebben 279 panelleden de vragenlijst ingevuld, wat neerkomt op een respons van 84%. Niet-panelleden hebben ook de mogelijkheid gekregen om de vragenlijst in te vullen. 16 inwoners hebben gebruik gemaakt van deze mogelijkheid via een zogenaamde open link. In totaal hebben 295 inwoners deelgenomen aan het onderzoek.

  • 16 t/m 34 jaar: 25 reacties
  • 35 t/m 49 jaar: 63 reacties
  • 50 t/m 64 jaar: 89 reacties
  • 65 jaar en ouder: 118 reacties

Samenvatting van de resultaten

Respondenten vinden de volgende aspecten van de dienstverlening van de gemeente het belangrijkst:

  • Het krijgen van een begrijpelijk en volledig antwoord
  • Snel geholpen worden
  • Vriendelijk geholpen worden

De dienstverlening van de gemeente wordt over het algemeen met een 7,3 beoordeeld.

Het merendeel (88%) van de respondenten kijkt op de website www.diemen.nl als ze contact willen met de gemeente. Vier op de tien (38%) belt het algemene telefoonnummer van de gemeente.

De website van gemeente Diemen wordt met een 6,5 beoordeeld. De afzonderlijke aspecten worden als volgt beoordeeld:

  • Ik vind de informatie op de website betrouwbaar: 7,6
  • Ik kan de tekst op de website goed begrijpen: 7,5
  • Er staat voldoende informatie op de website: 6,9
  • Ik vind de website actueel: 6,8
  • Ik vind de website overzichtelijk: 6,3
  • Ik kan snel vinden wat ik zoek op de website: 6,2
  • Ik vind de website toegankelijk voor mensen met een handicap of beperking: 4,9*
*Een zeer laag aantal respondenten (n=49) heeft deze vraag beantwoord.

Respondenten beoordelen de verschillende aspecten van de schriftelijke informatie van de gemeente als volgt:

  • De informatie is meteen herkenbaar als informatie van de gemeente: 7,8
  • De informatie is goed te begrijpen: 7,3
  • De informatie is makkelijk te vinden: 6,7
  • De informatie vertelt wat ik moet weten, wat ik moet doen en hoe ik het kan regelen: 6,7
  • De informatie is eerlijk over de keuzes die de gemeente moet maken: 6,2
  • De informatie laat zien dat er begrip is voor mijn situatie: 6,1

Respondenten vinden de volgende aspecten van de schriftelijke informatie van de gemeente het belangrijkst:

  • Dat de informatie is goed te begrijpen is
  • Dat er wordt vertelt wat men moet weten, wat men moet doen en hoe men het kan regelen
  • Dat de informatie is makkelijk te vinden is

Bijna twee derde (64%) van de respondenten heeft de afgelopen 12 maanden contact gehad met een medewerker van de gemeente.

De respondenten die in de afgelopen 12 maanden contact hebben gehad met een medewerker van de gemeente (64%), hebben dit contact als volgt ervaren:

  • De medewerker was vriendelijk: 7,7
  • Ik werd goed geholpen: 7,3
  • Mijn vraag werd gelijk beantwoord: 7,2

Als respondenten naar hun ervaring met het gemeentehuis van Diemen wordt gevraagd, beoordelen ze de onderstaande aspecten als volgt:

  • Ik vind het gemeentehuis toegankelijk voor mensen met een handicap of beperking: 7,6
  • De centrale hal is overzichtelijk en veilig: 7,6
  • Het gemeentehuis heeft goede voorzieningen zoals Wi-Fi, wachtruimte en toiletten: 7,5
  • Ik vind de medewerkers van de gemeente vriendelijk en behulpzaam: 7,4
  • Ik voel me welkom in het gemeentehuis: 7,2
  • De openingstijden van het gemeentehuis komen mij goed uit: 6,6

Wat doen we met de uitkomsten?

De uitkomsten van dit onderzoek zijn gebruikt voor het maken van een nieuwe visie op de dienstverlening van gemeente Diemen. Er zijn projecten opgestart om de dienstverlening te verbeteren.