De gemeente Laarbeek werkt altijd aan het verbeteren van de dienstverlening aan haar inwoners. Goede en duidelijke communicatie is daar belangrijk in. Zij zetten hierbij ook social media in, vaak via Facebook en LinkedIn.
De gemeente wil nu graag een extra impuls geven aan betere, meer, mooiere of andere social media. Om dat zo goed mogelijk te doen, horen zij graag wat inwoners daarin belangrijk vinden. Hoe denken inwoners over de huidige social media. En wat willen zij graag zien in de toekomst?

Populariteit van berichten op Facebook
van de deelnemers bekijkt de berichten van de gemeente op Facebook nooit.
van de deelnemers bekijkt de berichten van de gemeente op Facebook dagelijks of wekelijks.

Berichten op LinkedIn
van de deelnemers bekijkt de berichten van de gemeente op LinkedIn nooit.
van de deelnemers bekijkt de berichten van de gemeente op LinkedIn wekelijks.
Soorten berichten

Thema’s die deelnemers normaal gesproken bekijken
van de deelnemers bekijkt normaal gesproken nieuws over de gemeente op de social media van de gemeente.
van de deelnemers bekijkt normaal gesproken meldingen van wegwerkzaamheden of storingen op de social media van de gemeente.
van de deelnemers bekijkt normaal gesproken informatie over de dienstverlening van de gemeente op de social media van de gemeente.

Thema’s die deelnemers graag zouden zien
van de deelnemers ziet het liefst nieuws over de gemeente op de social media van de gemeente.
van de deelnemers ziet het liefst meldingen van wegwerkzaamheden of storingen op de social media van de gemeente.
van de deelnemers ziet het liefst informatie over de dienstverlening van de gemeente op de social media van de gemeente.
Niet-lezers van de social media van de gemeente
Suggesties voor de social media van de gemeente
Voorkeur voor traditionele communicatie: Deelnemers geven de voorkeur aan communicatie via de Mooi Laarbeek krant, e-mailnieuwsbrieven en de gemeentelijke website boven social media.
Beperkte interesse in social media: Social media wordt als onbetrouwbaar en vluchtig ervaren, met te veel reclame en desinformatie.
Verbetering van de gemeentelijke website: Deelnemers geven aan ook behoefte te hebben aan een betere gemeentelijke website. De website moet up-to-date, overzichtelijk en makkelijk toegankelijk zijn voor alle inwoners.
Doelgericht social mediagebruik: Deelnemers zijn van mening dat als de gemeente social media inzet, dit duidelijk, efficiënt en zonder overbodige berichten moet gebeuren.
Niet iedereen gebruikt sociale media: Veel deelnemers maken zich zorgen om inwoners die geen social media hebben. Vooral veel ouderen hebben geen social media, waardoor communicatie via meerdere kanalen noodzakelijk is.
Focus op gemeentelijke dienstverlening: Deelnemers willen meer aandacht voor inhoudelijke gemeentelijke zaken zoals beleid, handhaving en digitale toegankelijkheid.
Wat doen we met de uitkomsten?
Wij gaan met de resultaten van het onderzoek aan de slag om onze social media opnieuw in te richten. We streven er daarbij naar om beter bij de wensen van onze inwoners aan te sluiten. Dit onderzoek is voor ons een 0-meting. Over een jaar komen wij met een soortgelijk onderzoek terug om te meten of we onze doelen behaald hebben en of we met onze social media (nog) beter aansluiten bij de behoefte van onze inwoners.