Sociale media

Februari 2025

De gemeente Laarbeek werkt altijd aan het verbeteren van de dienstverlening aan haar inwoners. Goede en duidelijke communicatie is daar belangrijk in. Zij zetten hierbij ook social media in, vaak via Facebook en LinkedIn.

De gemeente wil nu graag een extra impuls geven aan betere, meer, mooiere of andere social media. Om dat zo goed mogelijk te doen, horen zij graag wat inwoners daarin belangrijk vinden. Hoe denken inwoners over de huidige social media. En wat willen zij graag zien in de toekomst?

Uitvoering van het onderzoek

Steekproef Leden van inwonerspanel Laarbeek
Methode Online/Open link
Uitnodiging Per mail
Veldwerkperiode 6 t/m 23 februari 2025
Herinnering 2 keer

Alle reacties naar leeftijd

16 t/m 34 jaar 17 4%
35 t/m 49 jaar 72 19%
50 t/m 64 jaar 136 35%
65 jaar en ouder 160 41%
Onbekend 1 0%
Totaal aantal reacties 386

Facebook

Populariteit van berichten op Facebook

Ervaring als bestuurder 55%

van de deelnemers bekijkt de berichten van de gemeente op Facebook nooit.

Ervaring in of met maatschappelijke organisaties 16%

van de deelnemers bekijkt de berichten van de gemeente op Facebook dagelijks of wekelijks.

Inhoud van berichten

deelnemers kan zich niet vinden in de uitspraak dat een ideale stad enkel is gericht op wonen en natuur. 79%

van de deelnemers die de Facebookberichten van de gemeente wel eens bekijkt, geeft aan dat de informatie die de gemeente hier deelt begrijpelijk is.

is het hier mee eens 72%

geeft aan dat de informatie die de gemeente deelt op Facebook actueel is.

is het hier mee eens 71%

geeft aan dat de informatie die de gemeente deelt op Facebook betrouwbaar is.

is het hier mee eens 65%

heeft geen uitgesproken mening over of de informatie leuk is.

Regelmaat van berichten

deelnemers is van mening dat een ideale stad ook gericht is op ruimte voor bedrijven om te groeien en te innoveren. 71%

van de deelnemers vindt dat de gemeente genoeg berichten op Facebook deelt.

heeft hier geen uitgesproken mening over en oordeelt neutraal. 23%

heeft hier geen uitgesproken mening over en oordeelt neutraal.

heeft hier geen uitgesproken mening over en oordeelt neutraal. 6%

vindt dat de gemeente niet genoeg berichten deelt op Facebook. Deze deelnemers zien graag meerdere keren per week of dagelijks nieuwe berichten.

Beoordeling Facebookpagina van de gemeente

Gemiddeld geven deelnemers de berichten op de Facebookpagina een 7,5.

LinkedIn

Berichten op LinkedIn

geeft aan dat zij het belangrijk vinden dat de nieuwe burgemeester betrokken is bij gemeente Laarbeek 70%

van de deelnemers bekijkt de berichten van de gemeente op LinkedIn nooit.

van de respondenten vindt het belangrijk dat nieuwe burgemeester bekend is met de Noord-Brabantse cultuur 11%

van de deelnemers bekijkt de berichten van de gemeente op LinkedIn wekelijks.

Inhoud van berichten

deelnemers kan zich niet vinden in de uitspraak dat een ideale stad enkel is gericht op wonen en natuur. 78%

van de deelnemers die de LinkedIn berichten van de gemeente wel eens bekijkt, geeft aan dat de informatie die de gemeente hier deelt begrijpelijk is.

is het hier mee eens 77%

geeft aan dat de informatie die de gemeente deelt op LinkedIn betrouwbaar is.

is het hier mee eens 57%

heeft geen uitgesproken mening over of de informatie leuk is.

Regelmaat van berichten

deelnemers is van mening dat een ideale stad ook gericht is op ruimte voor bedrijven om te groeien en te innoveren. 57%

van de deelnemers vindt dat de gemeente genoeg berichten op LinkedIn deelt.

heeft hier geen uitgesproken mening over en oordeelt neutraal. 32%

heeft hier geen uitgesproken mening over en oordeelt neutraal.

heeft hier geen uitgesproken mening over en oordeelt neutraal. 11%

vindt dat de gemeente niet genoeg berichten deelt op LinkedIn. De meeste van deze deelnemers zien graag meerdere keren per week of dagelijks nieuwe berichten.

Beoordeling LinkedIn-pagina van de gemeente

Gemiddeld geven deelnemers de berichten op de LinkedIn-pagina een 7,9.

Soorten berichten

Thema’s die deelnemers normaal gesproken bekijken

Ervaring als bestuurder 87%

van de deelnemers bekijkt normaal gesproken nieuws over de gemeente op de social media van de gemeente.

Ervaring in of met maatschappelijke organisaties 60%

van de deelnemers bekijkt normaal gesproken meldingen van wegwerkzaamheden of storingen op de social media van de gemeente.

Ervaring in of met maatschappelijke organisaties 43%

van de deelnemers bekijkt normaal gesproken informatie over de dienstverlening van de gemeente op de social media van de gemeente.

Thema’s die deelnemers graag zouden zien

Ervaring als bestuurder 85%

van de deelnemers ziet het liefst nieuws over de gemeente op de social media van de gemeente.

Ervaring in of met maatschappelijke organisaties 78%

van de deelnemers ziet het liefst meldingen van wegwerkzaamheden of storingen op de social media van de gemeente.

Ervaring in of met maatschappelijke organisaties 58%

van de deelnemers ziet het liefst informatie over de dienstverlening van de gemeente op de social media van de gemeente.

Kanaal

Leuke baan 47%

van de deelnemers geeft aan dat de gemeente hen kan bereiken via Facebook.

Pensioen 38%

van de deelnemers geeft aan dat de gemeente hen kan bereiken via Instagram.

Geen bedrijven binnen sector 30%

van de deelnemers geeft aan dat de gemeente hen kan bereiken via LinkedIn.

Soort bericht

Creatieve industrie en media 75%

van de deelnemers ziet graag tekstberichten.

Is vegatarier 48%

van de deelnemers ziet graag berichten met meerdere afbeeldingen of slideshows.

Is vegatarier 46%

van de deelnemers ziet graag korte video’s (zoals Reels).

Niet-lezers van de social media van de gemeente

van de deelnemers vindt dat er voldoende opleidingsmogelijkheden zijn voor mbo-studenten. 38%

van de deelnemers die de berichten op social media van de gemeente niet bekijkt, wist niet dat het er was.

is van mening dat er onvoldoende opleidingsmogelijkheden zijn voor hbo-studenten. 24%

leest informatie van de gemeente op een andere manier of heeft geen Facebook en LinkedIn.

deelnemers is het onduidelijk waar zij terecht kunnen in Hilversum voor om- en bijscholing. 14%

heeft geen behoefte aan de social media van de gemeente.

Suggesties voor de social media van de gemeente

Voorkeur voor traditionele communicatie: Deelnemers geven de voorkeur aan communicatie via de Mooi Laarbeek krant, e-mailnieuwsbrieven en de gemeentelijke website boven social media.

Beperkte interesse in social media: Social media wordt als onbetrouwbaar en vluchtig ervaren, met te veel reclame en desinformatie.

Verbetering van de gemeentelijke website: Deelnemers geven aan ook behoefte te hebben aan een betere gemeentelijke website. De website moet up-to-date, overzichtelijk en makkelijk toegankelijk zijn voor alle inwoners.

Doelgericht social mediagebruik: Deelnemers zijn van mening dat als de gemeente social media inzet, dit duidelijk, efficiënt en zonder overbodige berichten moet gebeuren.

Niet iedereen gebruikt sociale media: Veel deelnemers maken zich zorgen om inwoners die geen social media hebben. Vooral veel ouderen hebben geen social media, waardoor communicatie via meerdere kanalen noodzakelijk is.

Focus op gemeentelijke dienstverlening: Deelnemers willen meer aandacht voor inhoudelijke gemeentelijke zaken zoals beleid, handhaving en digitale toegankelijkheid.

Wat doen we met de uitkomsten?

Wij gaan met de resultaten van het onderzoek aan de slag om onze social media opnieuw in te richten. We streven er daarbij naar om beter bij de wensen van onze inwoners aan te sluiten. Dit onderzoek is voor ons een 0-meting. Over een jaar komen wij met een soortgelijk onderzoek terug om te meten of we onze doelen behaald hebben en of we met onze social media (nog) beter aansluiten bij de behoefte van onze inwoners.