Afvalbeleid

September-oktober 2024

Kliko met recycle teken

De gemeente Barneveld wil afval beter scheiden. Dit zorgt ervoor dat bruikbare stoffen nog beter hergebruikt kunnen worden en de hoeveelheid restafval verder vermindert. Het beter scheiden van afval kan op verschillende manieren. De uitkomsten van dit onderzoek neemt de gemeente mee in een nieuw beleid (Grondstoffenstrategie 2025-2029). Niet-panelleden hebben tevens de mogelijkheid gekregen om via de open link de vragenlijst online in te vullen.

Uitvoering van het onderzoek

Steekproef Leden van inwonerspanel Barneveld
Methode Online/Open link
Uitnodiging Per mail
Veldwerkperiode 26 september t/m 14 oktober 2024
Herinnering 2 keer

Alle reacties naar leeftijd

16 t/m 34 jaar 70 10%
35 t/m 49 jaar 181 25%
50 t/m 64 jaar 227 32%
65 jaar en ouder 231 32%
Onbekend 4 1%
Totaal aantal reacties 713

Afval scheiden

%) deelnemers vindt het goed dat de gemeente in de eerste reactie op het klantcontactformulier inhoudelijk antwoord of informatie geeft over hoe zij de aanvraag behandelen en afhandelen. 83%

van deelnemers vindt het scheiden van afval (zeer) belangrijk.

Zelf afval scheiden

%) deelnemers vindt het goed dat de gemeente in de eerste reactie op het klantcontactformulier inhoudelijk antwoord of informatie geeft over hoe zij de aanvraag behandelen en afhandelen. 99%

van deelnemers scheidt wel eens afval.

%) deelnemers vindt het goed dat de gemeente in de eerste reactie op het klantcontactformulier inhoudelijk antwoord of informatie geeft over hoe zij de aanvraag behandelen en afhandelen. 60%

van de deelnemers doet dit altijd.

%) deelnemers vindt het goed dat de gemeente in de eerste reactie op het klantcontactformulier inhoudelijk antwoord of informatie geeft over hoe zij de aanvraag behandelen en afhandelen. 36%

doet dit meestal.

%) deelnemers vindt het goed dat de gemeente in de eerste reactie op het klantcontactformulier inhoudelijk antwoord of informatie geeft over hoe zij de aanvraag behandelen en afhandelen. 3%

doet dit soms.

Soorten afval

deelnemers vindt het goed dat de gemeente informeert over hoe zij een aanvraag gaan behandelen op het moment dat er via de website een aanvraag of melding wordt gedaan. 99%

van de deelnemers scheidt oud papier of karton.

deelnemers vindt het goed dat de gemeente waar mogelijk een product ook digitaal levert. 96%

van de deelnemers scheidt PMD (verpakkingsafval van plastic, blik of drinkpakken).

deelnemers vindt het goed dat de gemeente waar mogelijk een product ook digitaal levert. 88%

van de deelnemers scheidt GFT en etensresten.

Informatie over afvalinzameling

%) deelnemers vindt het goed dat de gemeente in de eerste reactie op het klantcontactformulier inhoudelijk antwoord of informatie geeft over hoe zij de aanvraag behandelen en afhandelen. 68%

van de deelnemers gebruikt de app (Mijnafvalwijzer) voor informatie over afvalinzameling en afval scheiden.

%) deelnemers vindt het goed dat de gemeente in de eerste reactie op het klantcontactformulier inhoudelijk antwoord of informatie geeft over hoe zij de aanvraag behandelen en afhandelen. 30%

van de deelnemers gebruikt de website van de gemeente om aan deze informatie te komen.

%) deelnemers vindt het goed dat de gemeente in de eerste reactie op het klantcontactformulier inhoudelijk antwoord of informatie geeft over hoe zij de aanvraag behandelen en afhandelen. 17%

van de deelnemers zoekt hier geen informatie over.

deelnemers vindt het goed dat de gemeente, als er een terugbelverzoek is aangemaakt, binnen één werkdag of binnen de afgesproken termijn terugbelt. 85%

van de deelnemers vindt het duidelijk hoe afval gescheiden moet worden.

van de deelnemers deze openingstijden wel goed vindt 82%

van de deelnemers vindt de informatie over afvalinzameling duidelijk.

Verbeteringen voor de toekomst

Hulpmiddelen voor betere afvalscheiding

%) deelnemers vindt het goed dat de gemeente in de eerste reactie op het klantcontactformulier inhoudelijk antwoord of informatie geeft over hoe zij de aanvraag behandelen en afhandelen. 14%

van de deelnemers denkt beter afval te scheiden als er een vorm van belonen ingevoerd wordt als je weinig restafval hebt (hoe minder restafval, hoe minder kosten).

%) deelnemers vindt het goed dat de gemeente in de eerste reactie op het klantcontactformulier inhoudelijk antwoord of informatie geeft over hoe zij de aanvraag behandelen en afhandelen. 12%

van de deelnemers denkt beter afval te kunnen scheiden als er betere voorlichting en informatie komt over afval scheiden.

%) deelnemers vindt het goed dat de gemeente in de eerste reactie op het klantcontactformulier inhoudelijk antwoord of informatie geeft over hoe zij de aanvraag behandelen en afhandelen. 9%

van de deelnemers denkt beter afval te kunnen scheiden als er een overstap wordt gemaakt naar verzamelcontainers in de wijk in plaats van huis-aan-huisinzameling.

Groene lamp met plantje erin
deelnemers vindt het goed dat de gemeente, als er een terugbelverzoek is aangemaakt, binnen één werkdag of binnen de afgesproken termijn terugbelt. 71%

van deelnemers is tevreden over de huidige wijze van afvalinzameling.

Toelichting van deelnemers

Deelnemers die tevreden zijn over de huidige wijze van afvalinzameling zijn tevreden over:

  • Het aantal kliko’s: Deelnemers geven aan dat het hebben van vier verschillende kliko’s goed werkt voor afvalinzameling. Hierdoor is het makkelijk om afval aan huis te scheiden.
  • De regelmaat van het ophalen: Ook is een deel van de deelnemers tevreden over hoe vaak de kliko’s en containers worden geleegd.

Deelnemers die ontevreden zijn over de huidige wijze van afvalinzameling zijn ontevreden over de keerzijde van dezelfde onderwerpen:

  • Het aantal kliko’s: Deelnemers geven aan dat de kliko’s veel ruimte innemen. Niet iedereen heeft genoeg plek bij de woning om dit kwijt te kunnen.
  • De regelmaat van het ophalen: Deelnemers uiten ontevredenheid over hoe vaak GFT-afval wordt opgehaald. Zij geven aan dat er in de zomermaanden geuroverlast kan ontstaan door hogere temperaturen.
  • Onduidelijkheid van de regels: Ook is er onduidelijkheid over de manier van afval scheiden. Deelnemers vinden de regels omtrent PMD- en GFT-afval vaag.

Een gedeelde vraag onder de tevreden en de ontevreden deelnemers is of het nut heeft om afval aan huis te scheiden. Deelnemers vragen zich af of het niet voordeliger is om afval achteraf te scheiden.

Problemen met afvalinzameling

Problemen die deelnemers ervaren

deelnemers vindt het goed dat er een afspraak moet worden gemaakt voor een bezoek aan het gemeentehuis. 29%

van de deelnemers vindt dat kliko’s veel ruimte in beslag nemen.

deelnemers is het hier niet mee eens. 18%

van de deelnemers vindt dat de kliko’s te weinig worden geleegd.

deelnemers is het hier niet mee eens. 11%

van de deelnemers ziet te weinig handhaving op bijvoorbeeld bijzetten van afval naast de container.

Kliko met recycle teken

Andere problemen die deelnemers noemen zijn:

  • Afval van anderen wordt in de (verkeerde) kliko’s gedumpt
  • Stankoverlast en maden in de kliko voor GFT-afval
  • Buurtbewoners laten kliko’s lang aan de weg staan

Regelmaat van afvalinzameling

deelnemers vindt het goed dat er een mogelijkheid is om informatie over de voortgang via de mail te ontvangen. 81%

van de deelnemers vindt dat PMD-afval voldoende wordt ingezameld (eens per twee weken).

deelnemers is het hier niet mee eens. 76%

van de deelnemers vindt dat GFT-afval voldoende wordt ingezameld (eens per twee weken).

deelnemers is het hier niet mee eens. 69%

van de deelnemers vindt dat papier en karton voldoende wordt ingezameld (eens per vier weken).

deelnemers is het hier niet mee eens. 64%

van de deelnemers vindt dat restafval voldoende wordt ingezameld (eens per vier weken).

Soorten kliko’s

de meeste deelnemers het goed vinden dat de gemeente in een persoonlijk gesprek ondersteuning geeft 38%

van de deelnemers die in laagbouw wonen heeft al eens gebruik gemaakt van de gratis omruilservice voor kliko’s naar een andere maat.

dat er één vast contactpersoon is 74%

van de deelnemers die wonen in laagbouw, is niet bereid te betalen voor het omruilen van een kliko naar een andere maat.

Manieren van inzamelen

Omgekeerd inzamelen

Omgekeerd inzamelen houdt in dat papier, GFT en PMD aan huis worden ingezameld met kliko’s en restafval in een afvalzak naar een ondergrondse verzamelcontainer in de buurt moet worden gebracht.

deelnemers vindt het goed dat de gemeente niet reageert op schelden, vloeken, persoonlijk de schuld geven en discussies over landelijk beleid. 54%

van de deelnemers vindt omgekeerd inzamelen geen goede methode voor het inzamelen van afval.

Toelichting van deelnemers

Het merendeel van deelnemers geeft aan tevreden te zijn over de huidige manier van afvalinzameling. Het nut van omgekeerd inzamelen zien zij niet in. De volgende redenen worden het vaakst genoemd:

  • Moeite: Deelnemers geven aan dat het veel moeite zou kosten om restafval naar een ondergrondse container te brengen. Deelnemers uiten zorg voor de fysieke inspanning voor mindervaliden en de afstand van huis naar de container.
  • Vervuiling: Ook verwachten deelnemers dat afval naast de container wordt gedumpt als deze vol is. Dit kan zwerfafval veroorzaken.
  • Minder scheiden: Deelnemers zijn bang dat de moeite om afval naar de ondergrondse container te brengen ervoor zorgt dat mensen restafval in de kliko’s aan huis dumpen. Hierdoor wordt afval minder goed gescheiden.

Deelnemers die positief zijn over omgekeerd inzamelen benoemen de volgende punten:

  • Ruimtebesparing: Deelnemers zien in dat een ondergrondse container ervoor zorgt dat er minder kliko’s aan huis staan. Hierdoor hebben deelnemers meer ruimte rondom het eigen huis.
  • Flexibiliteit: Deelnemers vinden het een positief punt dat zij zelf in handen hebben wanneer zij afval weg kunnen brengen.

GFT inzamelen bij appartementen en hoogbouw

Voor het inzamelen van GFT en etensresten bij appartementen en hoogbouw zijn er een aantal opties.

deelnemers vindt het goed dat de gemeente niet reageert op schelden, vloeken, persoonlijk de schuld geven en discussies over landelijk beleid. 36%

van de deelnemers vindt kleine ondergrondse containers op straat geschikt.

deelnemers vindt het goed dat de gemeente niet reageert op schelden, vloeken, persoonlijk de schuld geven en discussies over landelijk beleid. 9%

van de deelnemers vindt kliko’s in een gekoelde unit (binnen, bijvoorbeeld in de centrale hal) een goede optie.

deelnemers vindt het goed dat de gemeente niet reageert op schelden, vloeken, persoonlijk de schuld geven en discussies over landelijk beleid. 6%

van de deelnemers vindt losse kliko’s (binnen, bijvoorbeeld in de kelder) een goede optie.

deelnemers vindt het goed dat de gemeente niet reageert op schelden, vloeken, persoonlijk de schuld geven en discussies over landelijk beleid. 54%

van de deelnemers heeft hier geen uitgesproken mening over.

Milieustraat

deelnemers vindt het goed dat de gemeente niet reageert op schelden, vloeken, persoonlijk de schuld geven en discussies over landelijk beleid. 75%

van de deelnemers is bereid herbruikbare spullen naar een speciaal daarvoor bestemde container op de milieustraat te brengen.

deelnemers vindt het goed dat de gemeente niet reageert op schelden, vloeken, persoonlijk de schuld geven en discussies over landelijk beleid. 83%

van de deelnemers is bereid bouwmaterialen die niet meer nodig zijn naar de milieustraat te brengen.

Repaircafés

deelnemers vindt het goed dat de gemeente niet reageert op schelden, vloeken, persoonlijk de schuld geven en discussies over landelijk beleid. 65%

van de deelnemers is bekend met de repaircafés die worden georganiseerd in Barneveld, Voorthuizen en Stroe.

deelnemers vindt het goed dat de gemeente niet reageert op schelden, vloeken, persoonlijk de schuld geven en discussies over landelijk beleid. 7%

van de deelnemers heeft hier wel eens gebruik van gemaakt.

Suggesties voor de gemeente

Tips voor de gemeente op het gebied van hergebruik van spullen en materialen

Samenwerken met kringloopwinkels: Deelnemers geven de tip om kringloopwinkels te betrekken. Zij stellen voor om herbruikbare materialen en spullen die bij de milieustraat worden ingeleverd naar de kringloop te brengen.

Toegankelijkheid inzamelpunten: Deelnemers geven aan dat er onvoldoende makkelijk bereikbare locaties zijn voor het inzamelen van herbruikbare spullen. Zij stellen voor om in samenwerking met kringloopwinkels containers te plaatsen voor deze spullen.

Informatie: Ook vinden deelnemers dat er nu te weinig informatie is over hergebruik van spullen en materialen. Deelnemers geven aan dat betere bekendmaking en communicatie vanuit de gemeente nodig is.

Opmerkingen en suggesties voor de gemeente over het afvalbeleid

Deelnemers geven aan tevreden te zijn over de huidige wijze van afvalinzameling en willen dit niet zien veranderen.

Ook hebben deelnemers een aantal suggesties voor het verbeteren van afvalinzameling voor de gemeente:

  • Achteraf scheiden van afval: Van de in totaal 300 antwoorden op deze vraag geven 15 deelnemers aan dat zij voorstander zijn van het achteraf scheiden van afval. Zij benoemen dat niet iedereen afval goed scheidt en dat het moeite zou schelen voor inwoners.
  • Regelmaat van ophalen: Deelnemers geven aan dat afval vaker opgehaald moet worden, vooral GFT-afval in de zomermaanden.
  • Informatie: Ook vinden deelnemers dat er nu onduidelijkheid is over de regels rondom afvalinzameling. Zij pleiten voor betere communicatie en voorlichting vanuit de gemeente.
  • Aantal kliko’s: Deelnemers vinden 4 kliko’s aan huis te veel. Om dit te verkleinen stellen deelnemers voor om verzamelpunten op makkelijk bereikbare locaties te maken.

Wat doen we met de uitkomsten?

De uitkomsten worden meegenomen in het opstellen van drie á vier scenario’s ten behoeve van de wijze van afvalinzameling. In de Grondstoffenstrategie 2025-2029 die in het voorjaar van 2025 vastgesteld zal worden door de gemeenteraad, wordt een besluit genomen voor het scenario.