Visit Eersel

Februari 2023

Visit Eersel is begin 2022 opgericht als een fusie van het Toeristisch Informatiepunt (TIP) – voormalige VVV kantoor – en de SPE (Stichting Promotie Eersel) en heeft als doel om de gemeente Eersel (en haar kernen) in de breedste zin van het woord te promoten. Dit doen ze met o.a. een fysiek informatiepunt, een website, sociale media, diverse projecten en het organiseren en ondersteunen van evenementen. Gemeente Eersel wil graag weten hoe inwoners Visit Eersel ervaren. In opdracht van gemeente Eersel heeft het onderzoeksbureau Research 2Evolve een onderzoek uitgevoerd onder de leden van het inwonerspanel om te weten te komen hoe inwoners de dienstverlening ervaren. Niet-panelleden hebben tevens de mogelijkheid gekregen om via de open link de vragenlijst online in te vullen.

Uitvoering van het onderzoek

Steekproef Leden van inwonerspanel Eersel
Methode Online/Open link
Uitnodiging Per mail
Veldwerkperiode 24 november t/m 17 december 2023
Herinnering 2 keer

 

Alle reacties naar leeftijd

 

16 t/m 34 jaar 26 5%
35 t/m 49 jaar 94 19%
50 t/m 64 jaar 155 32%
65 jaar en ouder 206 43%
Onbekend 3 1%
Totaal aantal reacties 484

 

Vrijetijdsvoorzieningen

Omschrijf Eersel

De volgende woorden worden door deelnemers genoemd om gemeente Eersel te omschrijven op het gebied van toerisme en recreatie :

  • Gezellig
  • Groen
  • Natuur
  • Aantrekkelijk / mooi
  • Gastvrij
  • Wandelen

Gebruik vrijetijdsvoorzieningen

Horeca 94%

van de deelnemers maakt wel eens gebruik van de horeca in gemeente Eersel.

Winkelen en wandelen 87%

maakt wel eens gebruik van de mogelijkheden om te winkelen en/of wandelen in gemeente Eersel.

Fietsen 74%

van de deelnemers maakt wel eens gebruik van de fiets mogelijkheden in gemeente Eersel.

Tevredenheid vrijetijdsvoorzieningen

Fietsen 95%

van de deelnemers is (zeer) tevreden over de mogelijkheden om te wandelen en/of te fietsen in gemeente Eersel.

Horeca 90%

is (zeer) tevreden over horeca in gemeente Eersel.

Winkelen en wandelen 86%

is (zeer) tevreden over evenementen zoals De Toeristendagen en De Kermis.

Inzet gemeente

van de respondenten is bereid om (misschien) zelf meer digitaal te regelen. 87%

van de deelnemers vindt het belangrijk dat de gemeente zich inzet voor toerisme en recreatie in de gemeente.

Seizoensdecoratie

van de respondenten is niet bereid om (misschien) zelf meer digitaal te regelen. 88%

vindt dat de seizoensdecoratie zoals de verlichting tijdens Kerst en aankleding tijdens Halloween bijdragen aan de sfeer in de gemeente Eersel.

Informeren over activiteiten en evenementen in gemeente Eersel

De helft (52%) van de deelnemers vindt dat ze goed op de hoogte gehouden worden van activiteiten en evenementen die georganiseerd worden in de gemeente Eersel.

Deelnemers worden met name goed geïnformeerd via:

Snellere afhandeling van (aan)vragen en meldingen 59%

de huis-aan-huis krant.

Meer meedenken door de gemeente 35%

posters en flyers.

Visit Eersel

Bekendheid Visit Eersel

vindt het (heel) belangrijk om meldingen en aanvragen online kunnen regelen in één persoonlijke omgeving op internet in plaats van meerdere digitale loketten. 83%

van de deelnemers was voor dit onderzoek al bekend met Visit Eersel.

vindt het (heel) belangrijk om meldingen en aanvragen online kunnen regelen in één persoonlijke omgeving op internet in plaats van meerdere digitale loketten. 39%

van de deelnemers geeft aan Visit Eersel goed te kennen.

Associaties Visit Eersel

Visit Eersel roept de volgende woorden/associaties op:

  • VVV
  • Toerisme
  • Informatie(f)
  • Actief
  • Vriendelijk
  • Toegankelijk

Sociale media en Visit Eersel

respondenten vindt het (heel) belangrijk om alle gemeentelijke informatie op of via één website te hebben 68%

van de deelnemers die bekend zijn met Visit Eersel, is bekend met de website en bijna vier op de tien (35%) heeft de website de afgelopen twee jaar ook bezocht.

respondenten vindt het (heel) belangrijk om alle gemeentelijke informatie op of via één website te hebben 42%

van de deelnemers die bekend zijn met Visit Eersel, is bekend met de Instagram van Visit Eersel en één op de zes (16%) heeft het ook bezocht.

respondenten vindt het (heel) belangrijk om alle gemeentelijke informatie op of via één website te hebben 46%

van de deelnemers die bekend zijn met Visit Eersel, kent de Facebookpagina van Visit Eersel en twee op de tien (21%) heeft deze ook bezocht.

respondenten vindt het (heel) belangrijk om alle gemeentelijke informatie op of via één website te hebben 88%

van de deelnemers die bekend zijn met Visit Eersel, is bekend met het op de Markt in Eersel. De helft (51%) heeft het informatiepunt de afgelopen twee jaar ook bezocht.

Evenementen gemeente Eersel

Kennen en bezoeken van evenementen

respondenten vindt het (heel) belangrijk om alle gemeentelijke informatie op of via één website te hebben 96%

van de deelnemers kent de Toeristendagen en bijna twee derde (64%) heeft ze bezocht.

respondenten vindt het (heel) belangrijk om alle gemeentelijke informatie op of via één website te hebben 91%

van de deelnemers kent de koopzondagen in gemeente Eersel, ruim vier op de tien (44%) heeft de koopzondagen bezocht.

respondenten vindt het (heel) belangrijk om alle gemeentelijke informatie op of via één website te hebben 89%

van de deelnemers kent de Kerstmarkt in gemeente Eersel, ruim de helft (54%) heeft de Kerstmarkt bezocht.

respondenten vindt het (heel) belangrijk om alle gemeentelijke informatie op of via één website te hebben 85%

van de deelnemers kent Muziek op de Markt, bijna vier op de tien (37%) heeft Muziek op de Markt bezocht.

respondenten vindt het (heel) belangrijk om alle gemeentelijke informatie op of via één website te hebben 65%

van de deelnemers kent de Modeshow in gemeente Eersel, één op de acht (13%) heeft ze bezocht.

Deelnemers die evenementen hebben bezocht beoordelen deze als volgt:

  • Muziek op de Markt: 8,1
  • De Kerstmarkt: 8,0
  • De Toeristendagen: 7,6
  • De Koopzondagen: 7,1
  • De Modeshow: 7,0

Bekendheid initiatieven die Visit Eersel ondersteund

vindt het belangrijk om de wachttijden op de contactkanalen te verkorten. 62%

van de deelnemers kent Het Snoeperke.

vindt het belangrijk om de wachttijden op de contactkanalen te verkorten. 52%

kent de TIP Topper Cadeaubon.

vindt het belangrijk om de wachttijden op de contactkanalen te verkorten. 23%

van de deelnemers kent de Eerselse Dinerbon.

Wat doen we met de uitkomsten?

De toekomst vraagt om verdere samenwerking binnen toerisme en recreatie waarbij ondernemers, inwoners en de gemeente allemaal hun bijdrage leveren. Zo houden we onze gemeente ook in de toekomst levendig. In Eersel zijn de krachten gebundeld in één club: Visit Eersel. Met de verbetermogelijkheden uit het onderzoeksrapport kan Visit Eersel zich verder ontwikkelen. Dit is een mooi vertrekpunt.