Gemeente Barneveld wil graag weten hoe inwoners het contact met de gemeente ervaren en waar de dienstverlening en communicatie nog verbeterd kan worden. In opdracht van gemeente Barneveld heeft het onderzoeksbureau Research 2Evolve een onderzoek uitgevoerd onder de leden van het inwonerspanel om te weten te komen hoe inwoners dit ervaren.
Contact met gemeente
Beoordeling dienstverlening
De respondenten beoordelen de dienstverlening van de gemeente gemiddeld met een 7,1.
Respondenten vinden dat de gemeente aan de volgende zaken prioriteit moet geven in haar dienstverlening:
wil graag een snellere afhandeling van (aan)vragen en meldingen.
wil dat de gemeente meer meedenkt.
van de respondenten wil een eenvoudigere dienstverlening.
Zelf digitaal regelen
Contact
Communicatie
Informatie
vindt de informatie van de gemeente volledig. 47% heeft hier geen uitgesproken mening over en oordeelt neutraal.
van de respondenten vindt de informatie begrijpelijk.
vindt de betrouwbaar.
vindt de informatie actueel.
Beoordeling communicatiemiddelen
De communicatiemiddelen van de gemeente worden met een 6,8 beoordeeld.
Wat doen we met de uitkomsten?
De aandachtspunten die het inwonerspanel noemt voor verbetering van de dienstverlening passen naadloos in de meerjarige doelstellingen van de gemeente Barneveld:
- Vraag van de burger staat centraal in onze dienstverlening
- De dienstverlening is digitaal waar het kan
- Persoonlijk contact in onze dienstverlening waar nodig
De prioriteiten die het inwonerspanel schetst, maken onderdeel uit van de verbeteringen die we in 2024 willen doorvoeren, zoals een snellere afhandeling van (aan)vragen en meldingen en eenvoudigere dienstverlening.
Door dit onderzoek heeft de gemeente een beter beeld gekregen hoe inwoners de gemeentelijke informatievoorziening via de verschillende communicatiekanalen beoordelen. De uitkomsten van het onderzoek gebruikt de gemeente om de informatievoorziening en de inzet van de verschillende communicatiekanalen op onderdelen te verbeteren.